Search

future of love and sex gelukkig zijn

Ik vraag me wel eens af in hoeverre wij als beroepsmatige marketing handlanger het boetekleed aan zouden moeten trekken wat betreft het psychisch onbehagen van de consument. De consument, die wij hoopvol bestoken met innovaties en verhalen ten einde meer geluk te bewerkstelligen. (Denk bijvoorbeeld aan de mission statement van Coca Cola: To refresh the world; To inspire moments of optimism and happiness) De consument, die desondanks weg lijkt te zakken in een moeras van ledigheid, eenzaamheid en zinloosheid. Zo beweert Dirk de Wachter, Vlaams psychiater en gezinstherapeut. Sinds enige tijd ben ik zijn groupie, want ik heb nog geen andere denker weten te treffen, die treffender weet te duiden wat de mentale en emotionele staat van onze tijdsgeest is. Voor hen die hem onverhoopt gemist hebben een kleine recap van zijn pleidooi voor middelmatig ongelukkig zijn.

Dit artikel verscheen eerder op Adformatie.nl, ik schreef het omdat ik me verwonder over de lang bestaande obsessie van marketeers over ‘geluk’ als hoogst haalbare goed. In een maatschappij waar alles draait om welbevinden en gelukkig zijn je succes bepaalt is de toenemende interesse in psychisch onbehagen een opvallende trendsignalering.

Inmiddels laten steeds meer merken dat geluk varen en besteden ze ook aandacht aan het onvermijdbare ongeluk van de mens. Zo bracht Burger King bijvoorbeeld recent de unhappy meals op de markt.

Mabel& maakt gebruik van cookies, lees hierover meer in het Privacybeleid.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten