Search

trendsignaleringen

Wat is dat toch dat als het nieuwe jaar dreigt te beginnen iedereen wil weten wat er het komende jaar aan radicale verschuivingen zal gaan plaats vinden? Het ene trendlijstje met trendsignaleringen na het andere is trending. Een grote groep mensen is gefascineerd door ‘nieuws’ en ja daar ben ik er uiteraard een van. Maar wat wel aardig is om je te beseffen, is dat trends op zich niet heel standvastig zijn als het gaat om kalenderjaren, welke kalender je ook aanhangt. Ze komen en gaan op hun eigen tempo, afhankelijk van het gegeven of je te maken hebt met micro-, consumenten- of megatrends. Slechts de eerstgenoemde staat en vertrekt van het toneel binnen een tijdspanne van 365 dagen de rest hangt over het algemeen een stuk langer rond.

Waardeverchuivingen zijn slow en plakkerig als glitterslijm (een hype die hopelijk snel zijn hielen licht). Ze kruipen voort zonder dat je het door hebt en van het een op het andere moment hoor je jezelf zeggen, dat je echt nog maar hooguit een keer per jaar in het vliegtuig stapt, waarmee je onderdeel bent geworden van de TOL-trend (Travel Over Land).

Ik kan het ook niet laten en vind het stiekem toch ook leuk om je te wijzen op hetgeen ik denk dat de komende jaren trending stories zullen worden. Dus als vanouds is mijn nieuwjaarsgroet incluis een aantal trendsignaleringen.

Cannabismilla: In Utrecht zit al sinds enige tijd dee canatheek, waar het medicinale aftreksel van de little green bag in vele gedaantes wordt verkocht. Ook in New York zag je gek genoeg een aantal cannabis gerelateerde outlets. In de beauty industrie wordt de werkzame stof CBD aan alle kanten omarmt en in vele olien en en dagcremes toegevoegd aan werkzame stoffenlijst. Ga er dus maar vanuit dat de beautyvloggers hier de komende tijd op zullen duiken…Daar staat tegenover, dat de SoSobriety trend onverminderd voort dendert. Sober bars zullen de komende jaren ook steeds vaker in de Nederlandse horeca te vinden zijn en de negatieve lobby ten aanzien van de schadelijke effecten van alcohol zal langzaam maar zeker boven het geluid van de drankproducenten uitstijgen.

In Duitsland is er een grote groep uit de jonge generatie die het wandelen weer omarmt heeft en dan niet een blokje om door de stad, nee serieuze natuurwandelingen. Het zal geen toeval zijn dat de bergschoen inclusief rode veter in de chique boetieks van de Cornelis Schuyt in de etalages pronken, want de wandelclub zal ook hier in populariteit groeien. Wanderlust dus. Een trend die gekoppeld is aan de opkomende invulling van Luxury, gaan champagne baden, met marmer en goud geplaveide toiletten, maar Barefoot Luxury. Echte luxe wordt haast onzichtbaar en is steeds minder gekoppeld aan onbetaalbare materialen en glamour. Barefoot Luxury voelt bijna spartaans en camp en heeft alles te maken met locatie, natuurlijk en laidback. Resorts die welhaast als natural campsides aanvoelen en sieraden die er als leuke strand armbandjes uitzien, maar stiekem peperdure stenen bevatten. Iedereen kan zich overigens zo een rijke stinkerd wanen.

Ik schreef er al eerder over, maar op het gebied van brandtrends, zal het politiek getinte CactusBranding in de reclamewereld de komende tijd regelmatig voor opschudding zorgen. De tijd van poezelige love brands is passsee. De consument zoekt juist naar merken die zich fel tegen een topic keren om middels hun “nee” een stem van onvrede maar ook een eigen identiteit zoeken. Nike’s campage met Collin Kaepernick was daarin nog maar een start.

Last but not least mijn favoriete trend. Tech-NO. Het is op zich natuurlijk idioot om een een voorkeur in trends te hebben, maar deze trend kent zo veel gezichten dat ik niet kan wachten om te zien hoe de waardeverschuiving van deze trend de komende tijd verder tot uiting komen. Alle oorspronkelijke gekoppelde waarden van technologie gaan langzaamaan overboord; tech gedraagt zich steeds minder als tech. De kern van technologie (dus chips, circuits, chemie) dienen geen estherisch doel. Hup in de sloot… Graphcores microprocessors zijn simply gorgeous en worden daar ook op ontwikkeld. Technologie trekt een andere jas aan. Designers zullen ook aan de binnenkant wat te zeggen krijgen en zoals ik al vaker schreef, daarbij wordt gevoel belangrijker en belangrijker.. Een telefoon die je de hele dag bij je draagt die je aanraakt en bevoezeld, in veel gevallen vaker dan je eigen schatje, die zal binnen kort ook zachter en warmer aanvoelen. En natuurlijk zien we technologie die het gebruik ervan als het ware ontmoedigt, zoals Jasper Morrisons PUNKT die ontmantelt is van functionaliteit. Niet steeds meer technologie en functionaliteit maar steeds minder. De techwetten veranderen waar we bij staan en plant deze trend maar vast op je lijstje van 2020, want deze gedaanteverwisseling is nog lang niet klaar.

Wil je meer weten over trends, of ben je op zoek naar een trendworkshop of presentatie om met je team een aftrap te geven aan het nieuwe jaar, mail gerust: mabel@thefuturewilltell.nl

Mabel& maakt gebruik van cookies, lees hierover meer in het Privacybeleid.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten